STEEDS VERRASSEND

Bij het Kruidvat verwacht ik geen service. Ik weet wat ik nodig heb, ik weet het te vinden en als ik het niet kan vinden ga ik zoeken totdat ik het vind omdat dat altijd nog sneller is dan wachten op een medewerker. Niets ten nadele over deze medewerkers overigens. Ik vind ze over het algemeen heel aardig. Ze zeggen goedemiddag aan de kassa en wijzen mij beleefd op het feit dat ik nog altijd mijn klantenkaart niet heb geactiveerd. Soms krijg ik zomaar een proefflesje wasmiddel. Op niets af. Prima dus. Als ik prijs zou stellen op service ging ik wel ergens anders heen.

Maar nu is er 1 medewerkster van het Kruidvat die haar taak toch iets serieuzer opvat dan de anderen. Deze robuuste vrouw van een jaar of vijftig is er ook heel goed in, in het Kruidvat. Ze weet waar alles staat, ze weet wat alles kost, ze weet wanneer dingen in de aanbieding komen en ze herkent de klanten. Wat zij ook heel goed heeft gedaan is de cursus medicijngebruik. Zij weet heel veel van de pillen en de poeders. Ze weet hoeveel je er mag per dag en waarom. Ze weet hoe lang je het middel mag gebruiken en ze lijkt ook nog eens te weten als je als klant die periode overschrijdt. Dan kijkt ze je aan, haar hoofd een beetje scheef en zegt dan langzaam maar duidelijk: niet te lang achter elkaar gebruiken he, dat weet u. ..

Daarnaast weet zij niet alleen welk anti-luizenmiddel het beste werkt maar ze weet dan ook nog precies hoe je het moet gebruiken en hoe je moet kammen. En dat legt ze je heel graag even uit. Vanachter de kassa. Luidkeels, gewapend met een demonstatiekammetje. Dus terwijl de zonen, die in het verleden weleens geconfronteerd werden met ongenode gastjes in de riante haardossen, en ik probeerden er niet te veel ruchtbaarheid aan te geven omdat er toch nog immer iets taboeerigs hangt over luizen, maakte de Kruidvat mevrouw dat ruimschoots goed. Tegen de tijd dat ik de winkel verliet was in ieder geval iedereen in het Kruidvat op de hoogte.

Vaak geeft ze informatie waarvan je je niet kan herinneren dat je er om gevraagd hebt. Dan sta je nietsvermoedend een neusspray af te rekenen en dan vertelt ze hoe ze een dag eerder op TV een programma zag waarin onderzoek werd gedaan naar neussprays en wat daar de uitkomst van was. Vaak sluit ze dan af met een nabrander : dus nu weet u het! Of “Nu kunt u niet meer zeggen dat u het niet wist”. En dan moet ze heel erg lachen om zichzelf.

Er zijn in Haarlem centrum twee Kruidvatten. Ik hoop altijd dat ze in het filiaal werkt waar ik niet ben. Want ik vind haar te bemoeierig. En te luid. Soms heb ik zo geen zin in haar dat ik bij binnenkomst eerst even check of zij achter de kassa staat. Ik ben weleens de winkel weer uitgelopen toen ik zag dat zij er stond.

Vanmorgen zag ik dat het Kruidvat haar assortiment heeft uitgebreid. En wel met vibrators. Pontificaal stonden ze op de toonbank naast de kassa, bij het rekje met kleurige glijmiddelen. Mijn grote vriendin stond achter de kassa. Ik stond in de rij voor de kassa. En kreeg een idee. Terwijl ik dichter bij de kassa kwam, drong het idee zich steeds meer aan me op. Ik zou bij de kassa aangekomen de vibrator pakken en haar vragen “wat of het was..” Ik zou haar vragen hoe het ding werkt. En met welk doel. Ik zou haar vragen hoe vaak je het mocht gebruiken, of daar nog een limiet aan was verbonden. Ik zou haar niet-begrijpend aankijken en haar vragen om het even voor te doen.

Ik heb het niet gedaan natuurlijk. Want stel dat ze haar taak nog serieuzer neemt dan ik al dacht.

ziggyklazes.nl

journalistieke producties

https://ziggyklazes.nl
KvK: 343 56 804


Get in touch!

E-mail: info@ziggyklazes.nl
Tel: 06 54 21 88 13

online concept © hosting
R e m c o   R h e e   P r o d u c t i e s